Reklam Kurulu Haziran 2024 Kararları
Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu (“Kurul”) tarafından 11 Haziran 2024 tarihinde gerçekleştirilen ve ana gündem konusu tüketicileri aldatan, yanıltan, tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamalar olan 346 sayılı toplantıda, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (“Kanun”) kapsamında tüketicileri yanıltan veya tüketicinin tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamalar yönünden toplam 175 dosya incelenip 147’si mevzuata aykırı bulunarak haklarında idari para ve/veya anılan reklamları durdurma ve/veya düzeltme cezası verilmesine karar verilmiştir.
11 Haziran 2024 tarihli ve 346 sayılı toplantı ile özellikle tüketici tercihlerinde etkisi olan çevresel beyanlar, sahte ve taklit ayakkabı reklamları, coğrafi işaretli ürünlere ilişkin yanıltıcı reklamlar mercek altına alınmış olup Kurul tarafından değerlendirmeye alınan dosyalara çeşitli idari yaptırımlar uygulanmıştır.
Kurul tarafından verilen çeşitli kararlara aşağıda yer verilmiş olup kararların tamamına buradan erişebilirsiniz.
- İLETİŞİM HİZMETLERİ
- 2024/3889 Numaralı T** M*** İ*** H**** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “Değerli Prime 40 Tarifesi” başlıklı reklam Kurul tarafından incelenmiştir.
Yapılan incelemeler neticesinde; şirketin mobil uygulamasında sunulan “Değerli Prime 40 Tarifesi” isimli tarifeye 40 GB internet, 2000 dakika konuşma hakkı ve 250 SMS hakkı ile 12 ay boyunca her ay 2 GB internet hediyesi içeriğine dayalı olarak abone olan başvuru sahibi tüketicinin hattına ek olarak 2 GB internet faydasının tanımlanmamış olduğu, müşteri hizmetleriyle iletişime geçmiş olan tüketiciye 24 saat beklemesi gerektiğinin iletildiği, ancak birkaç hafta geçmesine rağmen açılan destek kayıtlarında böyle bir durumun olmadığının söylendiği, bunun akabinde tüketici tarafından tarife tanıtım görselleri sunulduğunda müşteri hizmetleri tarafından görselde bu hususun belirtildiğinin kabul edildiği, ancak destek kayıtlarında ise aksinin yazdığı belirtilerek bu konuda bir şey yapılamayacağının ifade edildiği iddialarına ilişkin olarak, tarife kapsamında 12 ay boyunca ek 2 GB fayda sağlanması konusunda bir yanıltıcılık bulunmadığı, sadece bazı müşterilere teknik bir sorun sebebiyle ek faydanın sağlanamadığının tespit edildiği, başvuruda bulunan tüketiciye de 15.04.2024 tarihinde tanımlamanın yapılarak bilgi verildiği ve ek fayda sağlanamayan tüm abonelere de 25.04.2024 tarihinde tanımlama yapılarak teknik sorunun giderildiği ifade edilmiştir.
Bununla birlikte, tanıtımlarda yer alan tarife özelliklerine dayanarak tercihte bulunan belirli bir tüketici grubuna sonradan eksikliğin giderildiği ifade edilmiş olsa da, belirli bir dönemde reklamda vaat edilen faydaların sunulamadığı açık olduğu, dolayısıyla, anılan reklamın tüketicileri aldatıcı ve yanıltıcı olduğu, ortalama tüketicinin algılama düzeyi ile reklamın tüketici üzerindeki olası etkisi göz önünde bulundurulduğunda gerçeği yansıtmadığı, dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil ettiği ve tüketici mağduriyetine yol açtığı değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-b, 15/1-a, 15/1-b, 18/1, 18/2, 18/4, 18/5, 18/6, 18/7 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren T** M*** İ*** H**** A.Ş. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- DAYANIKLI TÜKETİM MALLARI VE TEKNOLOJİ
- 2024/3917 Numaralı R*** T*** S*** ve T*** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “R*** S19 Max Pro S Cep Telefonu” adlı ürüne ilişkin reklamlar Kurul tarafından incelenmiş, *** adlı internet sitesinde 4 Kasım’da R***’da S19 Max Pro S’lerde bir alana bir bedava kampanyası olduğu veya ürünün 9.250 TL yerine sadece 5.500 TL olduğu yönünde ifadelere yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından, *** adlı internet sitesinde ve mağazalarında R*** S 19 Max Pro S model cep telefonu ürününün 02.11.2023 tarihinden önceki 30 gün içerinde indirimsiz fiyat olan 9.250 TL’den satıldığının faturalar ile ispatlandığı değerlendirilerek söz konusu inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesine aykırı olmadığına karar verilmiştir.
- 2024/4051 Numaralı A*** E*** İ*** Kararı
Şikâyet edilen *** adresli internet sitesi üzerindeki reklamlar Kurul tarafından incelenmiş, *** adresli internet sitesinde satışa sunulan “D****” markalı ürünlerden satın almak isteyen tüketicilerden iletişim bilgilerinin alındığı, görüşme esnasında IBAN numarasına ödeme yapılmak üzere yönlendirilmelerine rağmen ödeme yapılması akabinde tüketicilere vadedilen ürünlerin gönderilmediği, “D****” markasının ismiyle internet sitesinde ilgili markaya ait ürünleri satmaya yetkili olunduğu yönünde izlenim oluşturulduğu tespit edilmiştir.
Kurul tarafından, şikayet konusu reklamlar ile tüketicilerin aldatılmış olduğu, dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil ettiği ve söz konusu reklamların yanıltıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Netice olarak, Kurul tarafından Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a, 7/5-c, 7/5- f, 9/1, 9/5, 11/1, 12/1, 12/2, 29/1, 29/2, 29/3 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren A*** E*** İ**** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca 550.059-TL (Beşyüzellibinellidokuz Türk Lirası) idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları ile **** adresli internet sitesine yönelik erişimin engellenmesine karar verilmiştir.
- 2024/1629 Numaralı B**** T*** F*** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait *** adresli internet sitesinde yayınlanan “1 milyon TL’lik eve 3.300 TL taksitle sahip olun” başlıklı reklamlar Kurul tarafından incelenmiş, reklamlarda, “1 milyon TL’lik eve 3.300 TL taksitle sahip olun. Kredisiz, peşinatsız. BDDK lisanslı.” şeklinde ifadelere yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler neticesinde, ilgili reklamların ve kampanyanın 2022 yılından bu yana yürütüldüğü, firmanın BDDK’dan faaliyet izninin bulunduğu, firmanın sistem kayıtlarına göre şu anda 193 tüketicinin kampanyadan yararlandığı, cevap yazısı ekinde kampanyadan yararlanan tüketicilerin listesi, kredi akdi örnekleri ve log kayıtlarının mevcut olduğu, dolayısıyla reklamların gerçekliğinin ispatlandığı değerlendirilmiştir.
Netice olarak, Kurul tarafından inceleme konusu tanıtımların; Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar
Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesine aykırı olmadığına karar verilmiştir.
- DİĞER
- 2024/3919 Numaralı S*** T*** O** K*** S*** S** S*** ve T*** Ltd. Şti.Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait *** adresli sosyal paylaşım sitesinde firmaya ait “@g*** ” kullanıcı hesabı üzerinden yapılan “1 Ay Üyelik 100 TL” başlıklı reklamlar Kurul tarafından incelenmiş, @g*** kullanıcı isimli I*** hesabında, 16.09.2023 tarihli görünümünde “G***’den Cumhuriyetimizin 100. Yılına Özel 1 Ay Üyelik 100 TL” ifadelerine yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler ile; spor salonuna üyelik için gidildiğinde, yıllık üyelik yapıldıktan sonra ekstra 1 ayın 100 TL olduğu bilgisi verildiği fakat ana vaadin istisnası niteliğindeki bu bilgiye ilişkin önceden herhangi bir bilgilendirmenin yapılmaması nedeniyle tüketicilerin yanlış ve eksik bilgilendirilmiş olduğu, bu nedenle söz konusu reklamların dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil ettiği ve yanıltıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Netice olarak, Kurul tarafından şikayet konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-ç, 9/1, 9/5, 13/1, 13/2, 13/6, 13/7, 13/8 ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren S*** T*** O** K*** S*** S** S*** ve T*** Ltd. Şti. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- 2024/3975 Numaralı P*** K*** B*** S*** ve T*** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “Q*** Silikonlu Boya” isimli ürüne ilişkin tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, inceleme konusu reklamda, “Silikonlu Boya” ifadesine yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından gerçekleştirilen incelemeler sonucunda, şikâyete konu olan “Q***” markalı boyanın içeriğinde silikon bulunduğu ve reklamların yanıltıcı bir unsur taşımadığı; tanıtımların tüketiciyi aldatıcı bir nitelik taşımadığına kanaat getirilerek şikayete konu tanıtımların; Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesine aykırı olmadığına karar verilmiştir.
- 2024/3993 Numaralı Ş*** D*** Kararı
Kurul tarafından *** adresli sosyal paylaşım sitesinde kuruluşa ait “c**” kullanıcı isimli sayfa tarafından yapılmış olan paylaşımlar incelenmiş, *** adresli sosyal paylaşım sitesinde kuruluşa ait “c**” kullanıcı isimli sayfa tarafından yapılmış olan paylaşımlarda çeşitli tescilli markalara ait ürünlerin tanıtımlarına yer verildiği tespit edilmiştir.
Yapılan incelemeler sonucunda; c****” kullanıcı isimli sayfanın 08.05.2024 tarihli görünümünde taklit ürünler üzerinden orijinalmiş gibi izlenim yaratılarak tanıtım yapılmış olduğu, reklamlar aracılığıyla tüketicilerin “05** *** ** **” numaralı W*** sipariş hattına yönlendirildiği görülmüş, söz konusu reklamların dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil ettiği ve yanıltıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Böylece, inceleme konusu tanıtımların; Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 7/5-ç, 9/1, 11/1, 11/1-a, 11/1-b, 12/1, 12/2, 29/1, 29/2, 29/2-a, 29/2-c ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren Ş*** D*** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- 2024/4036 Numaralı S*** O*** S*** Kararı
Kurul tarafından *** adresli sosyal paylaşım sitesinde kuruluşa ait “s***” kullanıcı isimli sayfanın yapmış olduğu tanıtımlar incelenmiş, *** adresli sosyal paylaşım sitesinde kuruluşa ait “s***” kullanıcı isimli sayfa tarafından yapılmış olan paylaşımlarda çeşitli tescilli markalara ait ürünlerin tanıtımlarına yer verildiği ve indirimli satış reklamlarının yapılmış olduğu tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler neticesinde, “s***” kullanıcı isimli sayfanın 08.05.2024 tarihli görünümünde sahte olduğu iddia edilen ürünlerin orijinal olduğu yönünde izlenim yaratılmak sureti ile tanıtım yapıldığı, reklamlar aracılığıyla tüketicilerin “05** *** ** **” numaralı Whatsapp sipariş hattına ve *** isimli alışveriş platformuna yönlendirildiği görülmüştür.
Kuruluşa ait *** isimli çevrimiçi alışveriş platformunun 08.05.2024 tarihli görünümünde çeşitli ayakkabıların indirimli olarak satıldığı yönünde tanıtımlar yapıldığı fakat hiçbir zaman indirimsiz fiyat üzerinden satış gerçekleştirilmemesi nedeniyle indirimin gerçeği yansıtmadığı belirtilerek ilgili reklamların dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil ettiği ve yanıltıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Böylece, inceleme konusu tanıtımların; Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 7/5-ç, 9/1, 11/1, 11/1-a, 11/1-b, 12/1, 12/2, 13/1, 13/2, 13/9, 14/1, 14/2, 14/3, 29/1, 29/2, 29/2-a, 29/2-c ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren S*** O*** S*** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- 2024/3872 Numaralı F** M*** ve P**** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “Bir Alana Bir Bedava” kampanyası kapsamında *** internet sitesinde satışa sunulan “L*** H*** r WP 3PR Gri Erkek Outdoor” isimli ürüne yönelik reklam ve tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler ile, sistemsel sorunlardan kaynaklı olarak *** internet sitesinde yayınlanan kampanyanın tüketicilere sağlanamadığı, reklamlarda verilen taahhütlerin yerine getirilmediği ve 97 tüketicinin mağduriyet yaşadığı tespit edilmiştir. Bu durum, Kurul tarafından reklam verenin taahhütlerin yerine getirilmesi aşamasında gerekli özeni ve dikkati göstermediği şeklinde değerlendirilmiştir.
Böylece, inceleme konusu tanıtımların; Ticari reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 9/1, 9/5 ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu vurgulanarak reklam veren F** M*** ve P**** Anonim Şirketi hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- 2024/1633 Numaralı A*** S*** K*** S*** ve T*** Ltd. Şti. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait *** internet sitesinde 18.12.2023 tarihinde yayınlanan “Üye olun %10 indirimli alışveriş yapın.” başlıklı reklamlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Yapılan incelemeler sonucunda, *** adresli internet sitesinde 18.12.2023 tarihinde yayınlanan “Üye olun %10 indirimli alışveriş yapın.” başlıklı reklamlarda, üye olan herkesin %10 indirim kazandığı izlenimi yaratıldığı tespit edilmiştir. Ancak, üye olan kişilerin reklamda vadedildiği şekilde %10 indirimli alışveriş yapamamış olduğu, bu nedenle tüketicilerin indirim ve kampanyadan yararlanamadığı ve aldatıldığı belirlenmiştir. Bu durum, Kurul tarafından söz konusu reklamların yanıltıcı nitelikte olduğu ve dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil ettiği şeklinde değerlendirilmiştir.
Böylelikle, inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-ç, 9/1, 9/5, 13/8, 14/1, 14/2, 14/3, 15/1-a, 15/1-b, 15/1-c, 29/1, 29/2-a, 29/2-b, 29/3 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren A*** S*** K*** S*** ve T*** Ltd. Şti. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63 üncü ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- 2024/3967 Numaralı L** W*** M*** H*** T*** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait *** internet sitesinde yer alan tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, “L** Casual Doğa Dostu Kuşaklı Viskon Şort” isimli ürünle ilgili olarak doğa dostu ve çevre dostu şeklinde ifadelere yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda, tanıtımlardaki belirtilen ifadelerin çevresel beyan niteliğinde olduğu ancak inceleme konusu reklamlarda belirtilen doğa dostu ve çevre dostu kavramlarının açıklanmadığı, ürünlerin üretim süreçlerinin belirtilmediği ve tüketiciler nezdinde belirsizlik yaratacak ifadelerin kullanıldığı belirtilmiştir.
Ayrıca, firma tarafından %30 daha az kimyasal kullanıldığı ve %40 su tasarrufu sağlandığı yönündeki “karşılaştırma niteliğindeki çevreye ilişkin beyan” içeren iddiaların, bilimsel çalışmalara dayalı olarak ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nde 9. madde ile düzenlenen ispat külfeti hüküm ve esaslarında belirtilen şekilde ispatlanamadığı değerlendirilmiştir.
Böylelikle, inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a, 9/1, 9/2, 9/3, 9/4, 9/5, 17/1, 17/2, 17/3 ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren L** W*** M*** H*** T*** Anonim Şirketi hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- KOZMETİK VE TEMİZLİK ÜRÜNLERİ
- 2024/5025 Numaralı U*** S*** ve T*** T*** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen şirkete ait “A*** Premium Collection-Copper Santal” isimli ürünün ambalajlarında “72 saat ferahlık” ifadesinin yer amış olduğu Kurul tarafından tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda, şirkete ait “A*** Premium Collection- Copper Santal” isimli ürün ambalajında yer alan “72 saat ferahlık” ifadeleri ile ürünün 72 saat etkili olduğu algısının oluşturulduğu tespit edilmiştir. Ancak, ortalama tüketicilerin kullanım alışkanlıkları göz önünde bulundurulduğunda, tanıtımlarda yer alan “72 saat” iddiasının ispatına ilişkin sunulan çalışmaların tüketicide beklenen etkiyi yaratmadığı belirlenmiştir. Dolayısıyla, ürün tanıtımlarında “72 saat ferahlık” iddiasının hangi test koşulları altında sağlandığı bilgisinin yer alması gerektiği, aksi takdirde bu tanıtımların tüketicileri eksik bilgilendirici ve yanıltıcı olduğu Kurul tarafından değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak, inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a, 9/1, 9/2, 9/3, 9/4, 9/5 ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61’inci maddesi hükümlerine aykırı olduğu vurgulanarak reklam veren U*** S*** ve T*** T*** Anonim Şirketi hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63 üncü ve 77/12. maddeleri uyarınca 54.987-TL (Ellidörtbindokuzyüzseksenyedi Türk Lirası) idari para ve durdurma cezaları verilmesine karar verilmiştir.
- 2024/5831 Numaralı M*** P*** K*** S*** ve T*** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen şirkete ait “M** Narcotic” isimli parfüme ilişkin açık hava reklamları Kurul tarafından incelenmiş, reklamlarda “Parfümde narkotik etkisi” ifadelerine yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda, şirkete ait “M** Narcotic” isimli parfümün açık hava reklamlarında “Parfümde narkotik etkisi” ifadelerinin kullanıldığı, “narkotik” kelimesinin “uyuşturucu” anlamına geldiği, şikâyete konu reklam ile bu ürünün uyuşturucu etkisi yarattığı yönündeki algının ortalama tüketiciler nezdinde oluştuğu ve böylece tüketicilerin yanıltıldığı değerlendirilmiştir.
Bu doğrultuda, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinin 5/a,5/b,5/c, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren M*** P*** K*** S*** ve T*** A.Ş. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63.ve 77/12. maddeleri uyarınca 54.987-TL (Ellidörtbindokuzyüzseksenyedi Türk Lirası) idari para ve durdurma cezaları verilmesine karar verilmiştir.
- FİNANSAL HİZMETLER
- 2024/2017 Numaralı T*** G*** B*** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen şirkete ait *** adresli internet sitesinin B** F** isimli uygulamasında yayınlanan 24 Ocak ile 4 Şubat 2024 tarihleri arasında geçerli “Size Özel, MTV Ödemelerine Ücretsiz 4 Taksit” başlıklı reklam ve tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; bankaya ait *** adresli internet sitesinin B** F** isimli uygulamasında yayınlanan reklamlarda geçen ifadelerin ispatlandığı, MTV ödemelerinde ücretsiz 4 taksit imkanının reklamda belirtilen 24 Ocak ile 4 Şubat 2024 tarihleri arasında geçerli olduğu, dolayısıyla söz konusu tanıtımların dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil etmediği ve yanıltıcı nitelikte olmadığı değerlendirilmiştir.
Böylece, inceleme konusu tanıtımların, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesine aykırı olmadığına karar verilmiştir.
- GIDA
- 2024/3960 Numaralı D*** G*** S*** ve T*** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “D*** Cool Berry Özü” isimli ürüne ilişkin ambalaj üzerinde yer alan tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Şikâyet konusu reklam hakkında Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda “D*** Cool Berry Özü” isimli ürüne ilişkin ambalaj üzerinde söz konusu içecek “Berry Özü” olarak tanıtılırken, etiketin ön alt ve arka
yüzeylerinde daha küçük puntolarla “Böğürtlen ve Hibiskus Aromalı Konsantre İçecek” adına yer verildiği, ancak ‘berry özü’ ibaresi ve ürün ambalajı üzerinde yer alan kırmızı orman meyvelerine ait görseller ile ortalama tüketici nezdinde, söz konusu ürünün içerisinde muhtelif orman meyvelerinden elde edilen konsantre sıvının yer aldığı izlenimi yaratılmış olmasına karşılık, söz konusu ürünün arka yüzünde yer verilen etiket beyanından ürünün içeriğinde orman meyvesi özü yerine su, asitlik düzenleyici, aroma verici, renklendirici ve şekerin yer aldığı tespit edilmiştir.
Şikâyet konusu reklam hakkında Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda, “D*** Cool Berry Özü” isimli ürünün ambalajı üzerinde “Berry Özü” olarak tanıtıldığı ancak etiketin ön alt ve arka yüzeylerinde daha küçük puntolarla “Böğürtlen ve Hibiskus Aromalı Konsantre İçecek” adının yer aldığı belirlenmiştir. Ürün ambalajında yer alan kırmızı orman meyvelerine ait görseller ve “berry özü” ibaresi ortalama tüketici nezdinde, ürünün içerisinde muhtelif orman meyvelerinden elde edilen konsantre sıvının bulunduğu izlenimini uyandırmıştır. Ancak ürünün arka yüzünde yer alan etiket beyanına göre, ürünün içeriğinde orman meyvesi özü bulunmadığı, içeriğin ise “su, şeker, asitlik düzenleyici, renklendirici (siyah havuç suyu konsantresi), aroma verici (böğürtlen, hibiskus)” bileşenlerinden oluştuğu anlaşılmıştır.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu’nun 24/3. maddesi, Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3 ve 7/4. maddeleri, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a ve 26/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 61. Maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren D*** G*** S*** ve T*** A.Ş. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- 2024/3980 Numaralı N*** K*** Kararı
Kurul tarafından “Ayvalık Zeytinyağları” isimli ürün kapsamında yapılan reklamlar incelenmiştir.
Şikâyet konusu reklam hakkında Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda, şahıs tarafından *** adresli *** isimli sosyal medya hesabında, “Ayvalık Zeytinyağları” isimli ürün hakkında “Soğuk Sıkım Zeytinyağı” ve “Ayvalık” ifadeleri ile reklamlar yapıldığı belirlenmiştir. Nitekim, şikâyet konusu ürünün Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından 10.06.2006 tarihinde 88 tescil numarası ile menşe adı olarak tescillenen “Ayvalık Zeytinyağı” coğrafi işaret tesciline ve Türk Gıda Kodeksi Zeytinyağı ve Prina Yağı Tebliği’ne uygun olarak üretilmediği ortaya çıkmıştır.
Bu itibarla, Kurul tarafından şikâyete konu ürünün taklit ve tağşiş niteliğinde olduğu, bu durumun ilgili mevzuat hükümleri ve coğrafi işaret tesciline uygun olarak üretilmemesine rağmen soğuk sıkım ve Ayvalık ifadeleri kullanılmak sureti ile tüketicilere tanıtılmasının aldatıcı ve yanıltıcı mahiyet taşıdığı değerlendirilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; tanıtımların Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği’nin 5/1-a 7/1-a, 7/1-b, 7/1-c, 7/1-ç, 7/3 ve 7/4. maddeleri, Türk Gıda Kodeksi Zeytinyağı ve Pirina Yağ Tebliği’nin 5/1-a, 5/1-b, 5/1-c ve 5/1-d maddeleri, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/3, 7/4, 7/5-a, 9/2, 9/5, 12/2, 26/1 ve 32/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren N*** K*** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- SAĞLIK
- 2024/3321 Numaralı E*** Ö*** E*** A*** ve D*** S*** P*** S*** ve T*** Ltd. Şti. (Ö*** E*** A*** ve D*** S*** P***) Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait I*** isimli sosyal medya mecrasında kuruluşa ait ”e***” isimli hesap üzerinden yayımlanan tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, şikâyete konu tanıtımların çeşitli ifadelerle birlikte hastaların tedavi öncesi ve sonrası görselleri ile hasta yorumlarına yer verildiği tespit edilmiştir.
Yapılan incelemeler sonucunda, tanıtımların talep oluşturduğu, sağlık alanında faaliyet gösteren kuruluşun ticari bir görünüm kazandığı, sağlık alanında izin verilen bilgilendirme ve tanıtım sınırlarının aşıldığı ve reklam yapıldığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, Kurul tarafından inceleme konusu tanıtımların; Tıbbi Deontoloji Nizamnamesinin 8. maddesi, Ağız ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik’in 24. maddesi, Sağlık Hizmetlerinde Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik’in 5/1-a, 5/1-d, 5/1-g, 5/1-ı, 5/2, 7/1-f ve 7/1-i maddeleri, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-b, 7/5-c, 26/1 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren E*** Ö*** E*** A*** ve D*** S*** P*** S*** ve T*** Ltd. Şti. (Ö*** E*** A*** ve D*** S*** P***) hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- ÖRTÜLÜ REKLAM
- 2024/2440 Numaralı B** H*** M*** R*** T*** Ltd. Şti. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “b***” isimli T*** sosyal medya hesabındaki paylaşımlar Kurul tarafından incelenmiş, 28.02.2024 tarihli paylaşımda baharat karışımı içeren cips markasının yeniden satışa çıkmasının ürün görseli ile duyurulmuş olduğu tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; “***” isimli Twitter hesabından yayınlanan 28.02.2024 tarihli paylaşımda ürün hakkında tanıtım, övgü ve yönlendirme içeren ifadelere yer verildiği fakat reklam ibaresinin yer almadığı; dolayısıyla anılan ürüne yönlendirme yapmak suretiyle “D***” markasının örtülü reklamının yapıldığı değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak Kurul tarafından ilgili şikâyet konusu paylaşımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 6/1, 6/3, 6/4, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 22/1, 22/2, 23/1-a, 23/1-b, 23/1-c, 26/1 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek mecra kuruluşu B** H*** M*** R*** T*** Ltd. Şti. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- TURİZM
- 2024/3284 Numaralı A*** İ*** T*** D*** H*** Ltd. Şti. Limited Şirketi Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait *** adresli internet sitesinde yer alan “G** P*** L***” adlı tesise yönelik reklam ve tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda, tesise ilişkin *** adresli internet sitesinde yer alan tanıtımların 12.01.2024 tarihli görünümünde; tesisin kahvaltı ve park yeri dahil her şeyi sunduğuna dair ibareler içerdiği, başvurucu tarafından 13-14 Ocak 2024 tarihleri için ücreti ödenerek rezervasyon yaptırıldığı fakat tesis ile sonradan yapılan görüşmede ilgili rezervasyonun sadece odayı kapsadığı yönünde bilgi verildiği tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, Kurul tarafından tüketiciler nezdinde bilgi karmaşası yaratılarak tüketicilerin yanıltıldığı ve aldatıldığı değerlendirilmiş; reklamın Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-b, 7/5-ç, 9/1, 9/5, 13/1, 13/2, 18/1, 18/2, 18/7 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi, hükümlerine aykırı olduğu vurgulanarak mecra kuruluşu A*** İ*** T*** D*** H*** Ltd. Şti. hakkında 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.