29 Aralık 2022 tarihli ve 32058 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik (‘’Yönetmelik’’) ile Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un (“Kanun”) ve özellikle 2022 yılı içerisinde Kanun’da meydana gelen önemli değişikliklerin uygulanmasına ilişin usul ve esaslar düzenlenmiştir.
Yönetmelik ile elektronik ticaret hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcıların yükümlülükleri, elektronik ticarette haksız ticari uygulamalar, hukuka aykırı içerik, aracılık sözleşmesi, elektronik ticaret lisansı ve elektronik ticaretle ilgili diğer hususlara ilişkin kapsayıcı ve ayrıntılı düzenlemeler getirilmiştir.
Yönetmelik'in Dahili İletişim Sistemi'ne ilişkin maddesi 01.07.2023 tarihinde, Veri Kullanımı ve Paylaşımı ile elektronik ticaret lisansı başvurusu ücretinde esas alınacak parasal eşiklerin arttırılmasına ilişkin maddesi ise 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girecek olmakla beraber diğer maddeleri 01.01.2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.
İlgili yazımızda yapılan düzenlemelerin özetine yer verilecek olup Yönetmelik metninin tamamına erişmek için linke tıklayabilirsiniz.
Yönetmelik ile elektronik ticaret hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı tanımlarına yer verilmiştir.
Elektronik ticaret hizmet sağlayıcı (‘’ETHS’’), Elektronik ticaret pazar yerinde ya da kendine ait elektronik ticaret ortamında mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapan ya da sipariş alan hizmet sağlayıcıyı”,
Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı (‘’ETAHS’’), Elektronik ticaret pazar yerinde elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapılmasına ya da sipariş verilmesine imkân sağlayan aracı hizmet sağlayıcıyı; ifade etmektedir.
Ayrıca ETAHS ve ETHS’ler işlem hacimleri ve işlem sayısına bağlı olarak orta, büyük ve çok büyük ölçekli olmak üzere kategorilere ayrılmış ve her biri için ayrı yükümlülükler öngörülmüştür. Buna göre;
Bir takvim yılına göre |
Orta Ölçekli |
Büyük Ölçekli |
Çok Büyük Ölçekli |
ETHS |
Net işlem hacmi on milyar Türk lirasının üzerinde olan |
Net işlem hacmi otuz milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan |
Net işlem hacmi altmış milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan |
ETAHS |
Net işlem hacmi on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı on milyon adedin üzerinde olan |
Net işlem hacmi otuz milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı on milyon adedin üzerinde olan |
Net işlem hacmi altmış milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı on milyon adedin üzerinde olan
|
Yönetmelik ile ayrıca büyük ölçekli ETHS ile ETAHS’lerin orta ölçekliler için belirtilen yükümlülükleri de haiz olacağı; çok büyük ETHS ile ETAHS’lerin ise hem orta ölçekli hem de büyük ölçekliler için belirtilen yükümlülükleri haiz olacağı da düzenlenmiştir.
Yönetmelik uyarınca ETHS'nin ve ETHAS'nin kendilerine ait elektronik ticaret ortamında “iletişim” başlığı altında eksiksiz olarak bulundurulması zorunlu bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yönetmelik uyarınca, ETHS, merkez adresi, e-posta adresi ile telefon numarasını ETAHS’ye bildirmekle yükümlü olup, ETHS'nin ve ETAHS tarafından kendilerine tahsis edilen alanda güncel olarak bulundurulması zorunlu bilgiler ise aşağıdaki şekildedir:
Tacir, esnaf veya sanatkâr olan;
Tacir, esnaf veya sanatkâr olmayan ETHS ise ad, soyad ve merkez adresinin bulunduğu il bilgisine yer vermekle yükümlüdür.
ETAHS, (i) e-ticaret pazar yerinde faaliyet gösteren ETHS’ye ilişkin bulundurulması gereken bilgilerin, ETHS’ye tahsis edilen alanda gösterilmesi ve güncellenebilmesi adına teknik imkan sağlamak; (ii) ETHS’ye ait tanıtıcı bilgileri doğrulamak ve her takvim yılının ilk 3 ayı içinde bu bilgilerin doğruluğunu kontrol etmek ve (iii) Kamu kurum ve kuruluşlarının kendisiyle doğrudan iletişim kurmasına imkan sağlayacak en az bir irtibat kişisi belirleyerek Ticaret Bakanlığı’na (‘’Bakanlık’’) bildirmekle yükümlüdür.
ETAHS’nin, tanıtıcı bilgilerini doğrulamadığı ETHS’ye aracılık hizmeti sağlaması mümkün olmayıp ayrıca bilgileri güncel olmayan ve verilen en fazla 3 işgünü süre içerisinde de bilgilerini güncellemeyen ETHS’ye ilişkin ise bilgiler güncellenene kadar yalnızca mevcut siparişlere yönelik aracılık hizmeti sağlaması mümkündür.
ETAHS ile kendisine ait elektronik ortamda satış yapan ETHS, e-ticaret ortamının ana sayfasında doğrudan ulaşılabilir ‘’İşlem Rehberi’’ başlığı altında aşağıdaki bilgileri güncel olarak bulundurmakla yükümlüdür:
Alıcıyla arasında uyuşmazlık çıkması halinde varsa alternatif uyuşmazlık çözüm mekanizmaları.
Yönetmeliğe göre ETHS ve ETHAS, aşağıdaki hususları sağlamakla yükümlüdür;
Yönetmelik ile Kanun ile uyumlu olarak ETAHS’nin, ETHS tarafından sunulan içerik ve içeriğe konu mal veya hizmetlerle ilgili hukuka aykırılıklardan kural olarak sorumlu olmayacağı; ancak ETAHS’nin hukuka aykırı içerikten haberdar olması halinde ilgili içeriği kırk sekiz saat içerisinde yayımdan kaldırarak ETHS'ye ve ilgili kamu kurum ve kuruluşuna bildirmekle yükümlü olacağı hüküm altına alınmıştır..
Yönetmelik ile elektronik ticarette haksız ticari uygulamada bulunulamayacağı tekrarlanmakla beraber Kanun'da sayılanlara ek olarak iki durum daha haksız ticari uygulama olarak kabul edilmiştir:
Yönetmelik uyarınca, fikri ve sınai mülkiyet hakkı ihlaline yönelik şikayet başvurularının dahili iletişim sistem, noter ya da KEP üzerinden ETAHS'ye yapılacağı belirtilmiştir. Hak ihlali şikayetlerinin işleme alınması için aşağıda belirtilen bilgi ve belgeleri içermesi gerekmektedir:
ETAHS, şikâyet başvurusunun kendisine ulaşmasını takiben en geç 48 saat içerisinde şikayete konu ürünü yayımdan kaldırmak ve durumu ETHS ile hak sahibine bildirmekle yükümlüdür. ETHS, şikâyet başvurusuna karşı itiraz etme hakkını haizdir.
Yönetmelik ile aracılık sözleşmesinde bulunması gereken asgari unsurlar sayılmış olup, ayrıca tüm ETAHS’ler için yer verilmesi gereken unsurlarla birlikte orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’ler için ise birtakım ek unsurlara yer verilmiştir.
Tüm ETAHS’ler ile akdedilecek aracılık sözleşmesi asgari olarak;
İçermelidir.
Aracılık sözleşmesi hükümlerinin ETAHS tarafından değiştirilmesi halinde ETAHS, hem dahili iletişim sistemi hem de onaylanmış elektronik iletişim adresi aracılığıyla değişikliklere ilişkin bildirimde bulunmakla yükümlüdür. Daha uzun bir sürenin öngörülmemesi halinde, sözleşme değişiklikleri bildirim tarihinden itibaren kural olarak 15 gün sonra yürürlüğe girer. Ancak, değişikliğin aşağıda belirtilen durumlardan biri hakkında yapılması halinde söz konusu değişiklikler, yapılacak bildirimi takiben 30 günün sonunda uygulamaya konulacak olup ETHS, 30 günlük sürenin sona ermesinden önce dahili iletişim sistemi üzerinden bildirimde bulunmak şartıyla aracılık sözleşmesini tazminatsız olarak derhal feshetme hakkına sahiptir:
Yönetmelik ile ETAHS’ler için getirilen ek yükümlülük uyarınca ETAHS, aracılık hizmeti verdiği ETHS'ler tarafından yapılan başvuruları almak üzere bir dahili iletişim sistemi kurmakla ve bu sistem üzerinden yapılan başvuruları aksi öngörülmediği sürece 15 gün içinde sonuçlandırmakla yükümlüdür. Aracılık sözleşmelerinin, ETHS'lerin kolayca erişebileceği bir şekilde ilgili sistem içerisinde saklanması gerekmekle birlikte ETAHS, Bakanlık yetkili personellerinin dahili iletişim sistemindeki bilgileri görüntüleyebilmesi adına gerekli teknik imkanları sunmakla yükümlüdür.
Yönetmelik ile getirilen düzenlemeler uyarınca ETAHS'ler, (i) toplam satış hasılatının yarısından fazlasını e-ticaret dışındaki satışlarından elde eden kişilerin markasını taşıyan veya marka kullanım hakkını haiz olduğu mallar ve, (ii) süreli yayınlar ile donanım ve yazılımları münhasıran elektronik kitapların dijital kopyalarının okunması, dinlenmesi ve kullanılmasına imkan sağlayan cihazlar hariç olmak üzere ürünlerin üreticisine bakılmaksızın kendisinin veya ekonomik bütünlük içerisinde bulunduğu kişilerin markasını taşıyan ya da marka kullanım hakkını haiz olduğu malları;
İle yükümlüdür.
Yönetmelik uyarınca ETAHS veya ETHS’ler, yazılı ya da elektronik ortamda önceden onayı alınmadan ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı kuruluşların ETBİS’e kayıtlı alan adlarının münhasıran ana unsurunu oluşturan tescilli markalarından oluşan anahtar kelimelerle reklam vererek çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunmamakla yükümlüdür.
Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile ETHS’lerin ise, net işlem hacmine dâhil edilen elektronik ticaret ortamları hariç olmak üzere, kendine veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilere ait elektronik ticaret ortamları arasında erişim imkânı sunması ve bu ortamlarda birbirinin tanıtımını yapması Yönetmelik ile engellenmiştir.
Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS, aracılık hizmeti esnasında ETHS veya alıcıdan elde ettiği verileri, kendisinin ETHS olduğu durumda veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ETHS’ler üzerinden diğer ETHS’ler ile rekabet ederken kullanamaz.
Yönetmelik uyarınca (i) bir takvim yılındaki net işlem hacmi on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan ETAHS, (ii) büyük ölçekli ve çok büyük ölçekli ETAHS ile (iii) orta, büyük ve çok büyük ölçekli olup toplam satış hasılatının yarısından fazlasını elektronik ticaret satışlarından elde eden ETHS, faaliyetlerini sürdürebilmek adına Bakanlık’tan elektronik ticareti lisansı almak ve lisansını yenilemekle yükümlüdür.
Yönetmelik uyarınca orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS; ETHS tarafından sağlanan içerikler hakkında Kanun, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ve Sınai Mülkiyet Kanunu’na aykırı hususları tespit etmek amacıyla her yıl inceleme yapmak ve bu incelemeye ilişkin raporları izleyen takvim yılının Nisan ayı içerisinde Bakanlık’a ibraz etmekle yükümlüdür.
Reklam kavramı, Yönetmelik ile “Yazılı, işitsel ve görsel medya, dijital mecra, sosyal medya veya açık ya da kapalı alanlarda veya tanınmış kişi gibi iletişime elverişli her türlü araç kullanılarak yapılan; mal ve hizmetlerin çevrimiçi veya çevrimdışı mecralarda tanıtılması, görünürlüğünün artırılması ya da erişiminin kolaylaştırılması, alıcıların satın alma veya kiralama kararlarının etkilenmesi, söz konusu mal ve hizmetlere erişimin kolaylaştırılması amacıyla gerçek veya tüzel kişilere doğrudan ya da dolaylı ekonomik menfaat sağlanması gibi sponsorluk faaliyetleri dahil tanıtım ve pazarlama iletişimi" şeklinde tanımlanmış olup Yönetmelik, genel olarak Kanun’un ilgili düzenlemelerine paralel hükümler içermektedir.
Yönetmelik ile ETAHS'nin, kendi menfaatine sonuç doğuracak şekilde aracılık hizmeti sağladığı ETHS'ye veya üçüncü kişilere reklam yaptırarak reklam bütçesini aşması hali, Bakanlık'ı yanıltmaya yönelik iş ve işlem olarak tanımlanmış olup Kanun’un ilgili maddesi uyarınca Bakanlık’ı yanıltmaya yönelik iş ve işlemler için cezaların on katı uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
Yönetmelik ile, ETAHS'nin alıcılar ve ETHS'ler adına, ETHS'nin ise alıcılar adına katlandığı masraflar, bunlara sağlanan promosyon, ödül, puan, kupon, hediye çeki ve benzeri imkanlar ile diğer ekonomik menfaatler indirim bütçesi içinde değerlendirilmekle beraber indirim olarak kabul edilen birtakım haller de ayrıca sıralanmıştır.
Yönetmelik ile elektronik ticaret sektöründe köklü değişiklikler yaratan Kanun ile paralel olarak ETAHS ve ETHS'lere yönelik yükümlülükler detaylandırılmış; Kanun’a ek birtakım yükümlülükler öngörülmüş ve özellikle aracılık sözleşmesi başta olmak üzere merak edilen çeşitli konular mevzuat ile düzenlenmiştir. Kanun koyucu tarafından ilgili Yönetmelik ile, günden güne büyüyen elektronik ticaret sektörü ile pazaryeri olarak adlandırılan platformların da yaygınlaştığı benimsenmeye devam edilerek etkin ve adil rekabet ortamının tesis edilmesini ve elektronik ticaretin gelişiminin sağlanması amacıyla e-ticaret sektörünün önemli aktörlerinden olan ETHS ile ETAHS’lerin faaliyetleri, denetimleri ve aralarındaki ticari ilişki detaylıca regüle edilmiştir. Bu kapsamda ETHS ve ETAHS'lerin Yönetmelik'i detaylı şekilde incelemesini, Yönetmelik çerçevesinde uyum çalışmalarını tamamlamasını ve mevzuata uyum konusunda Bakanlık ilgili birimleri ile iş birliği içerisinde olmasını tavsiye ederiz.