Reklam Kurulu Nisan 2024 Kararları
Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu (“Kurul”) tarafından 16 Nisan 2024 tarihinde gerçekleştirilen ve ana gündem konusu tüketicileri aldatan, yanıltan, tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamalar olan 344 sayılı toplantıda, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (“Kanun”) kapsamında tüketicileri yanıltan veya tüketicinin tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamalar yönünden toplam 161 dosya incelenip 139’u mevzuata aykırı bulunarak haklarında idari para ve/veya anılan reklamları durdurma ve/veya düzeltme cezası verilmesine karar verilmiştir.
16 Nisan 2024 tarihli ve 344 sayılı toplantı ile özellikle indirimli satış reklamları mercek altına alınmış olup Kurul tarafından değerlendirmeye alınan dosyalara çeşitli idari yaptırımlar uygulanmıştır.
Kurul tarafından verilen çeşitli kararlara aşağıda yer verilmiş olup Kurul tarafından verilen kararların tamamına buradan erişebilirsiniz.
1.İLETİŞİM HİZMETLERİ
- • 2024/2618 Numaralı T**** İ***** H***** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait Mega+21 GB Paketi isimli tarifeye ilişkin “Bu teklif için T**** kanalları arasındaki en iyi fiyat!” başlıklı reklam Kurul tarafından incelenmiş; tarifede belirtilmiş olan paketin yaklaşık olarak 5 aylık süre boyunca abone alımına açık kaldığı, fiyat bilgisine dair diğer kanallarda sunulan ayrıca bir bilgi veya belge bulunmadığı tespit edilmiştir.
Kurul tarafından, Mega+21 GB Paketi isimli tarife hakkında mobil uygulama aracılığıyla sunulan tekliften daha uygun teklifler bulunduğu yönündeki iddialar neticesinde incelemeler yapılmış, reklamda belirtilen hususları destekleyen başka belge veya bilginin bulunmadığı göz önünde bulundurularak reklam veren tarafından “Bu teklif için T**** kanalları arasındaki en iyi fiyat!” şeklinde ibarelerde bulunulsa da tüketicinin söz konusu tarifeyi hangi satış kanalı üzerinden alırsa alsın fiyat bilgisinin aynı olduğu, mobil uygulamanın tercih edilmesi için ekonomik bir gerekçe bulunmadığı değerlendirilmiştir.
Böylece, söz konusu reklamın yanıltıcı, aldatıcı, gerçeği yansıtmadığı ve tüketici mağduriyetine yol açtığı ve dürüst rekabet ilkelerine aykırılık teşkil ettiği gerekçesiyle inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 13/1, 18/1, 18/2, 18/3, 18/6 ve 18/7. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61.maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren T**** İ***** H***** A.Ş. hakkında 6502 sayılı Kanun’un 63.ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
2.DAYANIKLI TÜKETİM MALLARI VE TEKNOLOJİ
- • 2024/2387 Numaralı L*** E*** T**** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen *** adresli internet sitesinde yayımlanan “O***Yakıt Puan” reklamları Kurul tarafından incelenmiş, **** internet sitesinde “Seçili L*** Oled TV’ler 20.000 TL’ye varan O*** Yakıt Puan Hediyeli” ibarelerine yer verilerek başlangıç tarihinin 1 Kasım 2023, sona erme tarihinin 31 Aralık 2023 ve son fatura yükleme tarihinin 15 Ocak 2024 tarihleri olduğunun belirtildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından kampanya kapsamında alışveriş yapıp faturasını 10.01.2024 tarihinde yükleyen tüketiciye “vaat edilen yakıt puanın fatura yükleme tarihi geçtiği” gerekçesiyle verilmediği şeklindeki şikayet neticesinde ilgili reklam incelenmiş, internet sitesinde Kasım ayı içerisinde alınan televizyonlar bakımından fatura yükleme tarihinin Aralık ayı ile sınırlı olduğu yönünde herhangi bir istisnanın mevcut olmadığı, Bakanlığa iddialara yönelik reklam görseli ve kampanyadan kaç tüketicinin yararlandığına dair belge ve bilginin sunulmadığı, şikayete konu reklamlarda istisnai bilginin de yer almadığı ve şikayet konusu iddiaların aksinin ispatlanamadığı yönünde değerlendirme yapılmıştır.
Söz konusu inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a, 9/1, 9/5, 15/1, 18/1, 18/2, 18/6 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren L*** E*** T**** Anonim Şirketi hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca 347.128-TL (Üçyüzkırkyedibinyüzyirmisekiz Türk Lirası) idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar verilmiştir.
- • 2024/2760 Numaralı H*** A*** (T*** S*** Emlak) Kararı
Şikayet edilen firma tarafından *** adresli internet sitesinde 06.12.2023 tarihinde yayınlanan “satılık ev” reklamları Kurul tarafından incelenmiş, satılık evler bakımından 1.650,00 TL – 2.850,00 TL aralığındaki fiyatlarla tanıtım yapıldığı tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılmış olan incelemeler neticesinde, firma tarafından internet sitesi üzerinden yapılmış olan tanıtımlarda satılık evlerin fiyatının 1.650,00 – 2.850,00 TL aralığında değişen fiyatların belirtildiği, evlerin bu fiyata satılmasının mümkün olmadığı gibi tüketicilere de evlerin fiyatı hakkında daha yüksek olduğunun belirtildiği vurgulanmıştır. Bu itibarla, Kurul tarafından söz konusu reklamların tüketiciyi yanıltıcı nitelikte olup dürüstlük ilkelerine aykırılık teşkil ettiği, tüketicilerin mağdur edildiği ve aldatıldığı değerlendirmesinde bulunulmuştur.
Bu itibarla, söz konusu reklamların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-ç, 9/1, 9/5, 13/1, 13/2, 13/9, 29/1, 29/2-a, 29/2-c ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu Kurul tarafından belirlenerek reklam veren H*** A*** (T*** S*** Emlak) hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
3.DİĞER MAL VE HİZMETLER
- • 2024/2816 Numaralı İ*** G*** S**** P*** ve T*** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait *** adresli internet sitesinde gerçekleştirilen indirimli satış reklamları Kurul tarafından incelenmiş, “Büyük Sezon İndirimi” başlığı altında indirimli satış kampanyası gerçekleştirildiği fakat tanıtımlarda satışa sunulan çeşitli ürünlere dair stok bilgilerinin yer almadığı tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılmış olan incelemeler neticesinde; indirimli satış reklamları hakkındaki düzenlemeler gereği indirimden önceki fiyatın, indirimli satışın başlangıç ve bitiş tarihlerinin, yüzdelik olarak indirim mevcutsa indirim oranının, satışa sunulan mal veya hizmet miktar itibariyle sınırlıysa bunun miktarı ile ilgili duyurunun da tanıtımın yapıldığı ürün sayfası gibi yerlerde açıkça belirtilmesi gerektiği; reklam verene ait *** adresli internet sitesinin şikayete konu reklamındaysa satışa sunulan indirimli ürünlerin stok bilgisine tanıtımlarda yer verilmediği tespit edilmiş ve değerlendirilmiştir.
Netice olarak, Kurul tarafından söz konusu reklamların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-ç, 9/1, 9/5, 14/1, 14/2, 14/3 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğuna karar verilerek reklam veren İ*** G*** S**** P*** ve T*** A.Ş. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63.ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- • 2023/8043 Numaralı S*** G*** Ö*** E*** H**** N*** İ*** İ*** ve T*** Ltd. Şti Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait Bankalar Caddesi Merkez/Kırıkkale adresinde yer alan M*** mağazasında yapılan “Seçili Ürünlerde %30 İndirim” başlıklı tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Kurul tarafından yapılmış olan incelemeler sonucunda, firmaya ait mağazada yer alan afişte “Seçili Ürünlerde %30 İndirim” şeklinde ifadeler yer alsa da afişin 2018 yılına ait olup afişteki indirimin mevcudiyetini sürdürmediği, böylece ilgili reklamların tüketicileri yanıltıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Böylece, şikayet konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 9/1, 9/5, 14/1, 14/2, 14/3 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu değerlendirilerek reklam veren S*** G*** Ö*** E*** H**** N*** İ*** İ*** ve T*** Ltd. Şti hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- • 2024/2651 Numaralı E**** M**** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait *** adresli internet sitesinde satılan “Nuna-Luun Kanguru” isimli ürüne ilişkin tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, ürünün indirim öncesi fiyatının 1.899,00 TL olduğu, ilgili tutara %40 oranındaki indirimle ürünün 1.614,15 TL fiyat ile satışa sunulmuş olduğu hususu tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda, *** adresli internet sitesinde satışa sunulan “Nuna-Luun Kanguru” isimli ürünün indirim öncesindeki güncel fiyatının 1.899,00 TL olduğu, ilgili tutar üzerinden %40 oranında yapılan indirim ile ürünün 1.614,15 TL üzerinden satışa sunulmuş olduğu ancak söz konusu fiyata %40 oranında indirim yapılınca satış fiyatının 1.614,15 TL değil 1.139,40 TL olması gerektiği; indirim oranı hususundaki hatalı gösterimin tüketiciyi yanıltıcı ve aldatıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, Kurul tarafından şikâyet konusu tanıtımın Ticari reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-ç, 9/1, 9/5 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu yönünde karar verilerek reklam veren E**** M**** A.Ş. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- • 2024/2733 Numaralı L*** W**** M**** H**** T**** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait Beyoğlu-İstiklal şubesinde yer alan reklam ve tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, reklamlarda “Sweat-349,99 TL-Den Başlayan Fiyatlarla” şeklinde ifadelerin yer aldığı tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılmış olan incelemeler neticesinde; şikâyete konu reklamlarda “Sweat-349,99 TL” ibaresinin altındaki “Den Başlayan Fiyatlarla” ifadesinin renk açısından, punto ve büyüklük bakımından görülebilir ve anlaşılabilir olduğu ve şikayete konu tanıtımların tüketicileri yanıltıcı nitelikte olmadığı yönünde değerlendirme yapılmıştır.
Böylece, Kurul tarafından şikayet konusu konusu tanıtımların, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesine aykırı olmadığına karar verilmiştir.
- • 2024/2688 Numaralı J** G*** G**** G**** H**** O*** İ*** İ*** S*** ve T**** Ltd. Şti. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “G** S***” markalı pil ürünleri üzerinde yer alan tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, “G** S*** 18650 3.7 V” markalı Li-İon pil ürünleri üzerinde “4400 mAh” pil kapasitesi ibaresinin yer aldığı tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler neticesinde, firma tarafından ithal edilen ürünler üzerinde “4400 mAh” pil kapasitesi iddiasının yer aldığı ve ilgili mevzuattaki esaslar kapsamında söz konusu ürünün belirtilen pil kapasitesine sahip olduğunun ispatlanamadığı değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, şikayet konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a, 9/1, 9/2, 9/4 ve 9/5 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren J** G*** G**** G**** H**** O*** İ*** İ*** S*** ve T**** Ltd. Şti. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63 üncü ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
- • 2024/2535 Numaralı D**** E**** H***** ve T**** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait, *** uygulamasında “Oynadıkça Kazan” kampanyası kapsamındaki “Bil Kazan” oyunlarına ilişkin tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Şikâyete konu tanıtımda, tüketiciye ait *** uygulama ekranında, F**** L*** 4 Go Yüz Temizleme ve Sıkılaştırma Cihazının 14.12.2023-14.12.2023 tarihleri arasında geçerli olmak üzere sepette 1 TL olduğu şeklinde ifadelere yer verilip tüketiciye gönderilen kısa mesaj metninde Bil Kazan oyunu dolayısıyla söz konusu ürünün 14.12.2023 20.04 ile 14.12.2023 23.59 tarihleri arasında sepette 1 TL olduğunun ifade edildiği, nitekim tüketicilerin söz konusu kampanyadan teknik hata oluşması gerekçesi ile yararlandırılmadığı, dolayısıyla söz konusu tanıtımların tüketicileri yanıltıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Dolayısıyla, ilgili tanıtımın Ticari reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 15/1-a, 15/1-b, 15/1-c ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu Kurul tarafından değerlendirilerek reklam D**** E**** H***** ve T**** A.Ş. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63 ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
4.KOZMETİK VE TEMİZLİK ÜRÜNLERİ
- • 2024/3553 Numaralı E*** S**** Y*** G**** S**** ve T**** A.Ş. Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “E*** Ocean Fresh” isimli ürüne ilişkin ürün ambalajlarında yer alan tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, ürün ambalajlarında “48 saat koruma” ifadelerine yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler neticesinde, şikâyet edilen firmaya ait deodorantın ter kokusuna karşı 48 saat koruma sağladığı yönünde tüketici nezdinde algı oluşturulduğu fakat söz konusu iddianın hangi test koşulları altında sağlandığına dair tüketicilerin aydınlatılmadığı, test koşullarına ilişkin bilgi anılabilecek herhangi bir bağlantının reklamda mevcut olmadığı, böylece şikâyet konusu reklamların tüketicileri eksik bilgilendirdiği ve dolayısıyla tüketicileri yanıltıcı nitelikte olduğu belirtilmiştir.
Netice olarak, inceleme konusu tanıtımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu Kurul tarafından değerlendirilerek reklam E*** S**** Y*** G**** S**** ve T**** A.Ş. hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca 54.987-TL (Ellidörtbindokuzyüzseksenyedi Türk Lirası) idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar verilmiştir.
5.HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
- • 2024/1966 Numaralı B*** B**** M**** A**** Ş**** Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait ***” uygulaması üzerinden tüketicilere sunulan “Hediye Çarkı” isimli uygulamaya ilişkin reklamlar Kurul tarafından incelenmiştir.
İnceleme konusu uygulamaya yönelik reklamda, “B***” uygulamasından hediye çarkı çeviren tüketicilere çeşitli oranlarda indirim kodu tanımlanarak söz konusu indirimlerin çeşitli kategorilerde, markalarda ve indirimin favori ürünlerinde geçerli olmadığı yönünde bilgi paylaşımında bulunulduğu, kazanılacak kupon kodunun 03.00 saatine kadar geçerli olduğunun hediye çarkının altında belirtildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; söz konusu çarkın kullanılması neticesinde tanımlanan indirim kuponunun aslında tüketicinin normal şartlarda taraf olmayacağı bir sözleşmeye indirim sebebiyle taraf olmasının sağlanmasının hedeflendiği, indirimin favorileri kategorisinin şirkete ait özel bir uygulama olması nedeniyle tüketicilerin kupon kapsamında kalan ürünler hakkında yeterli olarak bilgilendirilmediği, kısa yol ile kampanyaya dahil olan ürünlere ulaşılamadığı gibi filtrelemenin de yapılamadığı ve indirimin istisnasının çok geniş olduğu hususları değerlendirilmiştir.
Bu doğrultuda, Kurul tarafından söz konusu reklamın Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-a, 7/5-ç, 15/1-a, 15/1-c, 18/1, 18/2, 18/6, 28/1, 28/2, 28/4, 29/1, 29/2 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 ve 62. maddeleri hükümlerine aykırı olduğu değerlendirilmiş olup reklam veren/ticari uygulamada B*** B**** M**** A**** Ş**** hakkında 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
6.GIDA
- • 2024/2015 Numaralı Y*** S**** E*** İ**** P**** G**** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait **** isimli mobil uygulama üzerinden “E*** C*** Döner” isimli restoranlara yönelik gerçekleştirilen kampanya reklamlar Kurul tarafından incelenmiş, belirtilen restoranın da dahil olduğu “1 Ye 1 Hediye! Süper Restoran” ifadeleri ile reklamların gerçekleştirildiği tespit edilmiştir.
Şikâyet konusu reklam hakkında yapılan incelemeler sonucunda; şikayet edilen firmaya ait mobil uygulama üzerinden “1 Ye 1 Hediye! Süper Restoran” ifadeli kampanya reklamları gerçekleştirildiği, tüketicilerin kampanyaya dahil olan “E*** C*** Döner” isimli restorandan et döner siparişi verdiği fakat hediye ürünün vadedildiği şekilde gönderilmediği, Bakanlığa gönderilen yazıda et döner ürününün kampanyaya dahil olmadığının belirtildiği fakat tüketicilere kampanyanın kapsamına dair detaylı bilgi verilmediği ve kampanyanın tüm restoranları kapsadığı yönünde algı oluşturulduğu, kampanya kapsamındaki ürün veya menülerin açıkça belirtilmemesi neticesinde reklamların tüketiciyi aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; ilgili tanıtımın Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/3, 7/4, 7/5-ç, 9/1, 9/5, 15/1-b ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek reklam veren Y*** S**** E*** İ**** P**** G**** Anonim Şirketi hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca 550.059-TL (Beşyüzellibinellidokuz Türk Lirası) idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar verilmiştir.
- • 2024/1737 Numaralı Y**** M*** Anonim Şirketi Kararı
Şikayet edilen firma tarafından “A***” isimli market zincirinde “Kim Demiş Kışın A**** Yenmez Diye 1 Alana 1 Bedava” sloganıyla gerçekleştirilen kampanya Kurul tarafından incelenmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; şikayet edilen firma tarafından “A***” isimli market zincirinde “Kim Demiş Kışın A*** Yenmez Diye 1 Alana 1 Bedava” sloganıyla yayımlanan reklamlarda kampanyanın 02.12.2023 – 3.01.2024 tarihleri arasında yalnızca mağazalarda geçeri olduğu, ürün çeşitlerinin ve stoklarının satış yerlerine göre farklılık gösterebileceği, kampanyanın sadecetek seferde yapılan aynı fiyatları ürün satışları için geçerli olacağı, kampanya kapsamındaki ürün satışlarındaki bir ürünün promosyon olarak verileceği hususlarının yer aldığı tespit edilmiştir.
Bu doğrultuda, Y**** M*** Anonim Şirketi tarafından **** isimli market zincirindeki kampanyanın afişlerde yer alan ürünlerde geçerli olduğu, tüketicilerin belirtilen kampanyadan yararlandığının anlaşıldığı belirtilerek Kurul tarafından şikayete konu reklamların tüketicileri yanıltıcı nitelikte olmadığı değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, Kurul tarafından inceleme konusu reklamların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesine aykırı olmadığına karar verilmiştir.
7.SAĞLIK
- • 2024/1899 Numaralı W***** G**** S**** Kararı
Kurul tarafından *** adresli sosyal paylaşım sitesinde şikâyet edilen kuruluşa ait *** kullanıcı isimli sayfada yer alan tanıtımlar incelenmiştir.
Şikayet konusu tanıtımlarda *** adresli sosyal paylaşım sitesinde kuruluşa ait *** kullanıcı isimli sayfanın paylaşımlarında leke tedavisi, akne tedavisi gibi yalnızca tabipler tarafından uygulanması gereken işlemlerin kuruluşları tarafından uygulandığına yönelik tanıtım ve uygulamaya dair görüntülere yer verildiği Kurul tarafından tespit edilmiştir.
Kurul tarafından, mevzuat hükümleri gereği tabipler tarafından yapılması gereken tıbbi işlemlerin güzellik salonlarında gerçekleştirilemeyeceği, üstelik gerçekleştirilmemesi gereken tedavi yöntemlerinin yasak olmasına rağmen isimlerinin sayılmak suretiyle tanıtımının dahi yapıldığı, tüketici nezdinde şikayet konusu güzellik merkezinde sağlık hizmeti verildiği şeklinde yanıltıcı izlenim uyandırdığı, ilgili tanıtımların yetkili kişilerce yapılmasının dahi mevzuata göre yasak olduğu yönünde değerlendirilmeler yapılmıştır.
Sonuç olarak, Kurul tarafından ilgili reklamın Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nun; Ek 11. maddesi, Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun’un 1, 8, 25 ve Ek 13 üncü maddeleri, Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik’in; 31/1-a ve Geçici 5/2 nci maddeleri, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’in Ek-1 Kısım “J-(Ek: 29/6/2010 – 2010/671 K.) Güzellik Salonları” başlıklı bölümünün 16. maddesi, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 5/1-b, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-b, 7/5-c, 26/1 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu değerlendirilerek reklam veren W***** G**** S**** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca 550.059-TL (Beşyüzellibinellidokuz Türk Lirası) idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar verilmiştir.
8.ÖRTÜLÜ REKLAM
- • 2024/2314 Numaralı S*** A**** Kararı
Şikâyet edilen şahsa ait olduğu tespit edilen “s****” isimli sosyal medya hesabından yayınlanan paylaşımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Şikâyet edilen şahsa ait “s***” isimli I*** sosyal medya uygulaması hesabından yayınlanan çeşitli tarihlerdeki paylaşımlarda marka etiketlerine yer verildiği, marka isimleri paylaşıldığı, konum etiketine yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; farklı tarihlerdeki paylaşımlarda çeşitli markaların etiketlendiği, tüketicilerin söz konusu etiketlere tıklayarak tanıtımı yapılan kurumsal sosyal medya hesaplarına yönlendirildiği fakat söz konusu paylaşımlarda herhangi bir iş birliği veya reklam ifadelerinin yer almadığından bahisle örtülü reklam yapıldığı değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak Kurul tarafından ilgili şikâyet konusu paylaşımların Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 6/1, 6/3, 6/4, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5, 22/1, 22/2, 23/1-a, 23/1-b, 23/1-c ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi hükümlerine aykırı olduğu vurgulanarak mecra kuruluşu S*** A**** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
9.TURİZM
- • 2023/7073 Numaralı T**** H*** Y**** A**** O**** Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait “9USD+Vergilerden Başlayan Yurtdışı Uçuşları A***’te!” başlığını içeren kampanyaya dair reklam ve tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; reklam verene ait ***adresli internet sayfasında yer alan reklamda Türkiye’den yurt dışına yapılacak uçuşlarda 9 USD ve vergiler ile uçuşların gerçekleştirilebileceği, kampanyanın kapsam tarihlerinin yazıldığı, kampanyanın 155.000 koltuk ile sınırlı olduğu, kampanyanın Türkiye çıkışlı yurt dışı varışlı direkt veya yurt içi aktarmalı uçuşları kapsadığı hususlarının belirtildiği ve kalkış ve varış noktalarına yer verildiği tespit edilmiştir.
Yapılan incelemeler sonucunda; reklam verene ait ilgili reklamda kampanya koşullarına dair ilgili hususlar yer almasına ve tüketici tarafından müşteri temsilcisine başvurulduğunda müşteri temsilcisinin yurt dışı çıkışlı ve Türkiye varışlı uçuşlarda kampanyanın geçerli olduğu bilgisini iletmesine rağmen tanıtımdaki güzergahlarda 9 USD ve vergileri kapsayan biletlere rastlanmadığı gerekçesiyle kampanyanın gerçeğe yansıtmadığının iddia edildiği tespit edilerek reklam verene bilgi ve belge talep edilmiştir. Nitekim, rekalm verenin herhangi bir cevap vermemesi akabinde, Kurul tarafından reklamlarda yer verilen iddiaların doğruluğunun ispatına yönelik yükümlülüğün yerine getirilmediği değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, Kurul tarafından Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5-b, 9/1, 9/5 ve 32/1. maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61. maddesi, hükümlerine aykırı olduğu değerlendirilerek reklam veren T**** H*** Y**** A**** O**** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63. ve 77/12. maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
10.EĞİTİM
- • 2024/2693 Numaralı B***** O*** Anonim Şirketi Kararı
Şikâyet edilen firmaya ait **** adresli internet sitesinde yer alan “B**** K**** Bursluluk Sınavı” ibareli tanıtımlar Kurul tarafından incelenmiş, internet sitesinin 22.01.2024 tarihli görünümünde; “B**** K***** Bursluluk Sınavı ile Hayalindeki Eğitim İçin #sırasende Şimdi Başvur. 10 Şubat 2024 Ortaokul 17 Şubat 2024 Lise” ifadelerinin yer aldığı tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; mevzuat gereği, bursluluk sınavı tanıtımlarında ve duyurularında, burs miktarı, oranı, burs süresi, burs verilme şekli ve burs verilecek öğrenci sayısı gibi hususların yer alması gibi bir zorunluluk bulunmadığı belirtilmiş, böylece söz konusu tanıtımların tüketicileri yanıltıcı nitelikte olmadığı yönünde değerlendirilme yapılmıştır.
Böylece, Kurul tarafından şikâyete konu tanıtımların, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesine aykırı olmadığına karar verilmiştir.
11.TÜTÜN VE ALKOL
- • 2024/2456 Numaralı C**** Y**** Kararı
Şikâyete konu **** adresli sosyal medya hesabında muhtelif alkollü içecek ürünlerinin reklamına yönelik gerçekleştirilen paylaşımlar Kurul tarafından incelenmiştir.
Şikayet konusu *** adresli sosyal medya hesabında, farklı tarihlerde paylaşılan hikaye gönderilerinde ve paylaşımlarında, farklı alkollü içecek şişelerine ve yanında dolu rakı veya şarap kadehinin görüntülerine yer verildiği tespit edilmiştir.
Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucunda; yapılan paylaşımlarda alkollü içecek ürünlerinin ayırt edici unsurlarının görüldüğü, markasının belirgin olduğu, ön yüzünün kameraya doğru olduğu, piyasada tüketicilere arz edilen başka herhangi bir sektöre ait markanın ürününe rastlanmadığı, ticari ürün içeren paylaşımların yalnızca alkollü ürünlerden oluştuğunun görüldüğü, mevzuatta yasak olan alkollü içecek ürünlerinin reklamının yapıldığı, reklam olduğu açıkça belirtilmeden, sponsorluk veya işbirliği gibi ifadelerde bulunulmadan örtülü reklam yasağına aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmiştir.
Dolayısıyla inceleme konusu tanıtımların Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in 20/1, 20/2 ve 20/9 uncu maddeleri, 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanunu’nun 6/1 inci maddesi, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 5/1-b, 6, 7/1, 7/2, 7/3, 22/1, 23/1 ve 26/1 inci maddeleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61 inci maddesi hükümlerine aykırı olduğu Kurul tarafından değerlendirilerek reklam veren C**** Y**** hakkında, 6502 sayılı Kanun’un 63 üncü ve 77/12 nci maddeleri uyarınca anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.